Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Grundoplysninger

logo

Sødalskolens profil

Sødalskolen er en folkeskole på knap 300 elever, som er fordelt på to matrikler tæt på gode og flotte naturområder. Løvelafdelingen har 0. - 6. klasse og Røddingafdelingen har 0. – 9. klasse. Begge afdelinger har SFO og klubtilbud.

Sødalskolen er kendetegnet ved at sætte fokus på faglighed og trivsel, hvor vi løbende arbejder på at give børnene en varieret og motiverende skoledag. Sødalskolen opererer derfor med fag-fredage gennem hele skoleåret, hvor fordybelse, oplevelse og nysgerrighed er centrale elementer under den åbne skole. http://www.uvm.dk/folkeskolen/laering-og-laeringsmiljoe/den-aabne-skole

Sødalskolen vægter klassiske dyder som f.eks. morgensamling, hvor vi bl.a. tillægger fællesskabet stor betydning og indhold i form af sang samt personale- og elevindslag. Sødalskolen afholder også en fælles skolefest (0.-6. kl.) for skolens børn og forældre. I overbygningen er der tradition for en fælles kanotur op mod sommerferien, som står i stedes for en skolefest. – Her dyrkes mod og fællesskab mellem de store elever. - Kommende overbygningselever fra 6. årgang inviteres med på kanoturen. 

Temauger og særlige dage er en fast del af skoleåret på Sødalskolen, det gælder bl.a. uge 37 (Grønne Sammen), vores skolefestuge samt gå- og cykelprøver for udvalgte klasser op mod Kristi himmelfartsdag. Temauger og særlige dage afholdes både lokalt i vores afdelinger, men også på tværs af hele skolen, hvor der bygges bro og relationer mellem skolens personaler og børn. Sødalskolen har dermed i løbet af skoleåret forskellige arrangementer, hvor fællesskabet dyrkes på tværs, det gælder fx Sødalskolens sangdag, skolernes trivselsdag (første fredag i marts), motionsdag (fredag i uge 41), den store læsedag mv. 

På Sødalskolen arbejder vi, som omtalt, med den åbne skole for at skabe en alsidig, motiverende og lærerig skolegang. I den forbindelse samarbejder vi med KLC Viborg. Som led i arbejdet med den åbne skole, har vi bl.a. valgt at styrke det kreative område ved at iværksætte et samskabende projekt mellem Viborg Kulturskole (musikskolen) og Sødalskolen i udvalgte musiktimer i indskolingen. Det er overordnet et projektmål, at flest mulige børn kommer til at opleve instrumenttræning/kendskab og sammenspil på en mere kvalificeret og intensiv måde end i den traditionelle og ordinære musikundervisning i folkeskolen. I tråd med skolens fokus på musik, har vi ligeledes et af Viborg Kommunes største børnekor. - Vi tror på, at musik er gymnastik for hjernen.

Sødalskolen har børnekor (0.- 3. klasse) på begge afdelinger, hvor vi bl.a. deltager i Snapsting og andre relevante arrangementer og koncerter. I Skoleåret 2024-2025 tilbydes desuden kor for klubbørn på Rødding afdeling.     

Sødalskolen har to unikke og fantastiske lejrture. En lejrtur til naturskønne Bornholm i 6. klasse og i 9. klasse en skilejrtur, hvor vores elever oplever et fokuseret og lærende fællesskab omkring skiløbets udfordringer. Skilejrturen realiseres gennem et læringsforløb under den åbne skole, hvor vores elever udarbejder, udgiver og sælger en lokalavis på 8. klassetrin.

Skolen har en aktiv og engageret skolebestyrelse, som bakker op om en god skole i lokalområdet, samt værner om og udvikler traditionerne på skolen.

Sødalskolens værdigrundlag samt afsæt for samarbejde og udvikling bygger på foretrukken praksis og styrebillederne i Viborg Kommunes børnepolitik.

  1.  Kontekst og forforståelser: Forstå børns trivsel og udfordringer ved at tage højde for både konteksten og vores egne samt andres forforståelser.

  2. Inklusion: Skabe læringsmiljøer, hvor alle børn har mulighed for at deltage og føle sig inkluderet.

  3. Samarbejde: Arbejde tæt sammen med forældre og andre relevante aktører for at støtte børns udvikling.

  4. Refleksion og læring: Løbende refleksion over praksis og læring for at forbedre indsatsen.

Disse principper hjælper med at sikre, at alle børn i Viborg Kommune får de bedste muligheder for at trives og udvikle sig.

Alle Børn skal have lys i “lys i øjnene” og fedt hvis de voksne også har det, det smitter😉


logo

Skolens logo

Designet af Sine Claudell, Tjele, er Sødalskolens logo inspireret af gamle helleristninger fra Bornholm og fungerer som et energitegn eller soltegn. Symbolet repræsenterer viden og lærdom, som mennesker altid har delt. Logoet viser skolen som et kraftcenter, der udstråler energi, med to overlappende soltegn og orange prikker, der symboliserer videndeling.

Den nye skole er dannet pr. 1. august 2008 ved en fusion af skolerne i Rødding og Løvel og dækker området Rødding-Løvel-Vammen.